Jettesokker

Sammendrag av oppskriften i denne posten i bloggen min.

Baby-størrelsen er datteren min sitt bidrag, takk! Skal ikke se bort fra at det kommer en 3-4 års-størrelse etter hvert også.

Garn: Dobbel Fabel eller tilsvarende (Enkel fabel til baby-størrelsen)
Pinner: 4 mm eller det du må ha for å få en strikkefasthet på 20m på 10 cm (pinner 2,5 til baby-størrelsen)

Størrelser/garnforbruk:

Baby (1-2 år), ca 20 gram
Barn (ca 31), under 100 gram
Dame (ca 38/39), 100 gram
Herre (ca 43/44), 150 gram

Tåen
Begynn med Judy's Magic Cast On, legg opp 8 (8) 8 (10) masker p hver av to pinner, 16 (16) 16 (20) tilsammen. Strikk en runde og fordel maskene på 4 pinner.

Økeomgang:
Pinne 1: 1 rett, M1L, rett ut pinnen
Pinne 2: Strikk til det er en maske igjen på pinnen, M1R, 1 rett
Pinne 3: Som pinne 1
Pinne 4: Som pinne 2

Neste omgang strikkes bare rett. Strikk annenhver omgang med økning og bare rett til du har 40 (36) 40 (44) masker til sammen, 10 (9) 10 (11) på hver pinne.

Foten
Strikk til sokken måler 7 (10) 14 (16) cm fra tuppen på tåen.

Kile
Pinne 1: Rett
Pinne 2: Rett
Pinne 3: 1 rett, M1L, strikk rett ut pinnen
Pinne 4: Strikk til det er 1 maske igjen, M1R, 1 rett

Strikk neste omgang rett over alle maskene. Øk slik til du har 10 (9) 10 (11) masker på pinne 1 og 2 og 16 (17) 19 (21) masker på pinne 3 og 4. Ikke strikk en omgang rett etter siste økning på pinne 4.

Hæl
Strikk pinne 1 og 2 rett. Disse maskene skal nå "hvile" til hælen er ferdig.

Strikk pinne 3 rett.
Pinne 4: Strikk 7 (8) 9 (10) masker rett, W&T.
Pinne 4: Strikk vrang
Pinne 3: Strikk 7 (8) 9 (10) masker vrang, W&T
Pinne 3: Strikk rett

Strikk slik frem og tilbake (strikk en maske mindre hver gang før W&T) til du har 6 (8) 8 (10) masker i midten uten Wrap.

Strikk til første wrap på rettsiden på pinne 4. Plukk opp alle Wraps og strikk vridd rett sammen med masken sin. Siste Wrap strikkes sammen med 1. maske fra kilen, altså 3 vridd rett sammen. Snu, ta en maske løs av og strikk vrang ut pinne 4. Strikk vrang på pinne 3 og plukk opp Wraps på vrangsiden. Snu. Ta en maske løs av, 1 rett, 1 løs av, 1 rett til masken før der du snudde. Strikk denne vridd rett sammen med neste kilemaske. Snu.
Ta en maske løs av, strikk vrang tilbake, strikk til en maske før du snudde, strikk 2 vrang sammen.

Fortsett å strikke frem og tilbake (husk en løs av en rett på rettsiden) til du ikke har flere kilemasker igjen. For å unngå hull her kan du lage en W&T rundt første maske på pinne 1 og siste på pinne 2. Du skal nå ha 36 (36) 40 (44) masker.

Leggen
F.eks en rett og en vrang eller to rett og to vrang, her bestemmer du selv. Strikk så langt du ønsker, eller 4 (14) 15 (17) cm

Avfelling
Strikk en maske. Strikk neste maske - hvis den er en rettmaske - sett de to maskene tilbake på venstre pinne og strikk dem vridd rett sammen. Hvis det er en vrangmaske, sett de to maskene på venstre pinne og strikk dem vrang sammen. Da har du EN maske på høyre pinne. Strikk neste maske og gjenta. Fortsett til du har en maske igjen, trekk tråden igjennom.

Fest trådene og beundre sokken du har strikket :-) Og så kan du strikke en til!